تبلیغات
همه چیز راجع به خودروها - بررسی مک لارن P1, موشک انگلیسی

همه چیز راجع به خودروها

میخواهیم بیشتر بدانیم

بررسی مک لارن P1, موشک انگلیسی


با معرفی مک لارن P1 از همان اول مشخص بود که با یک سوپرماشین هیجان انگیز روبرو هستیم. تست شتاب این خودرو نشان داد که P1 قادر است تا در مدت ۲/۷ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و این تلاش را تا رسیدن به مرز ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. البته این اعداد در دنیای سوپرماشین ها چندان عجیب و غریب نیستند. پورشه 911 توربو S در ۲/۶ ثانیه سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را رد می کند و مک لارن F1 در ده 90 نیز 32 کیلومتر بر ساعت سرعت نهایی بیشتری داشته است. چیزی که ۳۷۵ نمونه ای که از P1 ساخته می شود را از بقیه رقبایشان متمایز می کند، توانایی آن ها در گرفتن پیشرانه از یک موتور V8 قدرتمند 727 اسب بخاری با دو توربوشارژر و یک موتور الکتریکی ۱۷۷ اسب بخاری است که این موتور الکتریکی از یک بسته باتری لیتیومی استفاده می کند. وجود این پیشرانه الکتریکی باعث می شود که نیرو به صورت پیوسته برای سرعت گیری و شتاب بیشتر در دسترس باشد.
البته تصور اینکه مک لارن P1 هیچگونه مشکلی ندارد، کار اشتباهی است. مشکلات زیاد هستند. مثلاً در پیچ، پا را از روی پدال گاز برداشته و فرمان را بچرخانید؛ خواهید دید توربوها چه صدای دلهره آوری از خود نشان می دهند. می توانید زوزه مکش جریان هوا در لوله های تنفسی توربو در مسیرش به ۸ محفظه احتراق داخلی را حس کنید. صدای موتور نیز به نسبت دیگر خودروهای جاده زیاد است. دانه های مصالح سطح جاده وقتی به بدنه فیبرکربنی برخورد می کنند، می توانند مشکلات و سر و صدای زیادی ایجاد کنند.

با این حال، تمام نگرانی ها در مورد این که یک سیستم هیبریدی نمی تواند هیجان زیادی در رانندگی با یک سوپرماشین ایجاد کند، بی اساس است. حداقل در مورد مک لارن P1 و مدل هایی مانند فراری لافراری و پورشه 918 در این کلاس، چنین چیزی درست نیست. کار کردن موتور الکتریکی به راحتی قابل لمس نیست؛ ولی این پیشرانه با آرامش و بدون هیچ کار اضافی، اطمینان زیادی را برای شما ایجاد می کند. P1 را می توان برای مسافتی در حدود ۶ مایل به صورت کامل با پیشرانه الکتریکی هدایت کرد. امّا هدف اصلی از استفاده از این موتور برای تنظیم یکنواختی انتقال نیرو از موتور بنزینی است.
هر کدام از ۷۲۷ اسب بخار پیشرانه حرکت ۲/۰۴ کیلوگرم از وزن کلی ۱۴۹۷ کیلوگرمی P1 را به خود اختصاص می دهند و این قبل از زمانی است که موتور الکتریکی نیز به ترکیب پیشرانه اضافه شود. این در حالی است که مدلی مانند لامبورگینی اونتادور برای هر اسب بخارش، ۲/۶۷ کیلوگرم وزن دارد.
در کنار تنظیم های زیادی که برای حالت رانندگی درنظر گفته شده (حالت های کم مصرف، نرمال، اسپورت، پیست و مسابقه)، یک دکمه «بوست» وجود دارد که به راننده این امکان را می دهد که به طور کلی از پیشرانه بنزینی استفاده کند. در حالت «بوست»، موتور الکتریکی تنها زمانی گشتاور خروجی اش را به کار می اندازد که شما دکمه IPAS (سیستم دستیار قدرت لحظه ای) را در میله سمت راست فرمان فشار دهید. بعد از این مرحله، دیگر تمام پیشرانه P1 در اختیار شماست. البته در نظر داشته باشید که پیشرانه بیشتر از ۹۰۳ اسب بخار در مجموع نیست و بیشتر از این مقدار، شاید راننده را از وضعیت عادی خارج کند. مک لارن برای قابلیت IPAS چیزی بیش از یک نمایش سرعت برای مسافران درنظر نگرفته است.
عملکرد P1 در حالت «مسابقه» نیز متحیّر کننده است. وقتی این حالت انتخاب شود، بدنه به اندازه ۲ اینچ پایین می آید. این کار به وسیله سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک صورت می گیرد. وقتی این سوپر ماشین به زمین نزدیک تر می شود، مانند این است که از آن نیرو می گیرد. البته در این حالت، دیگر P1 نمی تواند در یک خیابان معمولی و با دست اندازهای احتمالی باشد؛ چون در این صورت، گرفتن نیرو از زمین بسیار جدّی می شود! در این حالت، P1 در سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت می تواند نیروی رو به پایین ۶۰۰ کیلوگرمی داشته باشد و از سرعت بالا می تواند با نیروی 2.0g ترمز کند.
دیسک های ترمز به صورت اختصاصی توسط شریک فرمول یک مک لارن، یعنی اکه بونو (Akebono) ساخته شده اند. دیسک ها توسط یک لایه سیلیکون کاربید پوشیده شده و دارای سطح نهایی آینه ای زیبا و صیقلی هستند. این دیسک ها با کالیپرهای مونو بلوک ۶ پیستونه در جلو و ۴ پیستونه در عقب همراه هستند که نیروی متوقف کننده زیادی را ایجاد می کنند و از جیغ های ترمزهای کربن سرامیکی خبری نیست. همچنین، سیستم ترمز به وسیله پدالی کنترل می شود که عملکرد آن خطی است؛ نه کاملاً نرم است و نه کاملاً سخت. از آن سیستم هایی که از نیروی ترمز برای شارژ باتری استفاده می*کنند هم خبری نیست. به جای آن، موتور به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری ها عمل می کند.
سیستم فرمان نیز هیچ گونه مشکلی را برای شما ایجاد نمی کند، این سیستم به صورت الکتروهیدرولیکی است که کنترل بسیار خوبی را در پیچ ها برای راننده فراهم می کند؛ انگار که مستقیماً از طرف مغز فرد کنترل شود. بهترین شرایطی که می توان از یک سیستم فرمان انتظار داشت.
در مورد کابین مک لارن P1 باید گفت که اگر به دنبال طراحی داخلی در سطح بوگاتی ویرون می گردید، باید به سراغ کمپانی دیگری بروید. با این حال، یه دسته از دکمه ها و ابزارها به همراه یک نمایشگر دیجیتالی بزرگ به جای عقربه ها خواهید داشت. این خودرو، دارای سیستم راهبری و صوتی است که پیدا کردن ابزارهای کنترل آن ها بسیار سخت است. صندلی های راحت مک لارن به صورت دستی تنظیم می شوند ولی در عین حال، خبری از گرم کن نیست.
کیفیت سواری خودرو به شکلی عجیب خوب است و سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک بسیار مناسب بر روی آسفالت عمل می کند. با این حال، وضعیت سیستم تعلیق در حالت های مختلف رانندگی مانند نرمال و اسپورت متفاوت است. به عنوان در حالت «پیست» جذب نیرو در یک حالت حدّی قرار دارد؛ ولی با این حال، باز هم در مسیرهای ناهموار باز هم احساس بدی به شما دست نمی دهد.
مک لارن P1 یک سوپرماشین هیجان انگیز است که همیشه این موضع را به صاحبش یادآوری خواهد کرد. در ادامه مشخصات و نتایج تست این خودرو را مرور خواهیم کرد.

مشخصات:
  • نوع خودرو: موتور وسط، دیفرانسیل عقب، ۲ سرنشین، ۲ در کوپه.
  • قیمت مدل تست: ۱۱۵۰۰۰۰ دلار (فروخته شده)
  • پیشرانه: ۳/۸ لیتری V8 با دو توربوشارژر، DOHC 32-valve با قدرت ۷۲۷ اسب بخار و گشتاور ۷۲۰ نیوتن متر. موتور الکتریکی AC permanent-magnet با قدرت ۱۷۷ اسب بخار و گشتاور ۱۳۰/۱ نیوتن متر. قدرت مجموع: ۹۰۳ اسب بخار.
  • گیربکس: ۷ دنده اتوماتیک دوکلاجه با قابلیت شیفت دستی.

ابعاد:

  • فاصله دو محور چرخ ها: ۲/۶۷ متر.
  • طول ماشین: ۴/۵۹ متر.
  • عرض: ۱/۹۴ متر.
  • ارتفاع: ۱/۱۴ تا ۱/۱۹ متر.
  • وزن کلی: ۱۴۹۷ کیلوگرم.

تست*های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۲/۷ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۵/۱ ثانیه.
  • عبور از یک*چهارم مایل: ۱۰ ثانیه با سرعت نهایی ۲۳۶/۵ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی: ۳۴۹/۲۳ کیلومتر بر ساعت.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۴/۷ لیتر در شهر و ۱۱/۲ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.



  



[ جمعه 21 شهریور 1393 ] [ 01:25 ب.ظ ] [ محمد محبی ]

[ نظرات() ]